Van Kaapstad naar de Victoriawatervallen

Sterren aan de Oranje rivier

Weer een lange dag voor de boeg, we gaan naar Namibie. Truck vertrekt om 7:30, nadat alle huisjes geïnspecteerd zijn. De way in is de way out, dus weer genieten van de uitzichten in de vallei De weg is niet verhard als in Nederlands verhard, maar staat toch een redelijke snelheid toe. Nog een leuk weetje: De wijnerij en brouwerij betrekt zijn flessen uiteraard van een fabriek. Zij brengen deze dus in verband met kans op breuk niet aan huis, maar lossen in het begin van Cederbergen. Na de onverharde weg weer op asfalt, richting Springbok, hier wordt door de crew inkopen gedaan, daar het een grote Spar heeft en we hierna 2 dagen gaan kamperen.

Wij zorgen zelf voor de lunch, de Spar is uiterst goed gesorteerd in allerlei salades, broodjes en andere lekkernijen. De lunch wordt gebruikt op een picknic plaats, ook van de Spar. Uiteindelijk komen we aan bij de grens, hier zouden we uren kwijt kunnen zijn als er teveel passanten zijn. De Zuid-Afrikaanse kant is easy-going, even een stempel in je paspoort en klaar ben je, we rijden een stukje door, er komt nog een agent de bus in, maar daar dollen we even mee, maken een foto en we kunnen ook daar door.

Namibië is een ander geval, er moet een formulier ingevuld worden waarop je bijna de maat van je onderbroek dient in te vullen. Met dat formulier ga je naar een ambtenaar en die verwerkt dat op het bekende tempo, wat inhoudt dat ie ondertussen ook even naar buiten loopt om te gaan bellen. De rij is echter erg kort en ook daar zijn we na een half uur of zo doorheen. We rijden door naar een camping aan de Oranje rivier, de eerste keer kamperen en dus maken we kennis met de tentjes en de matjes.Tentjes staan zo en we besluiten het zwembad te gaan inwijden. Dat hebben we geweten. In Afrika heb je altijd zon maar een zwembad dat niet verwarmd wordt, wordt door verdamping alleen maar koud...... Als je eenmaal door bent is het te doen, maar er zijn slechts enkele dapperen die het zolang uithouden.

Crew heeft in de tussen tijd een maaltijd bereidt, aardappelpuree, broccoli en bloemkool, sausje en een stuk vlees van de braai. jummie jummie. We eten onder een grote ronde strooien overkapping, doet al echt inlands aan ;>). De camping is grasland en de buitentemperatuur is uitstekend, nacht zal niet koud worden, zodat we na een genoeglijke avond de matjes uit de tent slepen en heerlijk onder de sterrenpracht in slaap sukkelen. We kunnen echter nu ook melden dat je van maanlicht ook wakker kan worden.