Van Kaapstad naar de Victoriawatervallen

Laatste loodjes

Vandaag staat in het kader van afbouw en rust. In de ochtend eerst maar wat uitslapen, daarna rustig ontbijten. Dat ontbijt is hier redelijk goed maar wel erg op de Engelse leest geschoeid. Niet dat ik dat erg vind, in de vakanties wil ik met nog wel eens te buiten gaan aan bacon, sausages en beans. Daarna nog wat verhaaltjes getikt. Lekker lui op bed. We blijven sowieso tot half een hier, want dan is ook het T-shirt van Anneke klaar.

Van elke reis, niet alleen Sawadee, wordt een T-shirt gemaakt. Je mag met de groep, aan de hand van wat voorbeelden zelf enkele shirts ontwerpen. Bazz heeft daar een mannetje voor. De T-shirts waren gisteren al klaar, maar Anneke paste er niet lekker in. Er wordt dus gewoon een nieuwe gemaakt. Zij heeft er zelfs wat extra bij gekregen.

Omstreeks 14:30 vertrekken we richting dorpje. Wat lunchen, souvenirs scoren en daarna laten we ons lekker masseren. Dit is na al die nachten op de matjes wel nodig, Anna heeft ook wat last van haar nek, waarschijnlijk de kou van de open ramen in de bus. Het kopen van de souvenirs is eigenlijk helemaal niet leuk. Er is veel van hetzelfde en de mensen zijn af en toe wel erg nadrukkelijk aanwezig. Er is een heerschap dat mij wat houten lepels wil verkopen voor 15 dollar. Ik heb daar eigenlijk geen zin in en zeg dat ik ze wel voor 1 dollar wil hebben. Grote verontwaardiging, niet alleen van hem, maar ook van al zijn concullegae. 1 dollar is echt oplichting! Hij blijft aandringen en ik hou voet bij stuk, na een kwartier als we al andere zaken gekocht hebben en de markt willen verlaten komt hij toch voor 1 dollar over de brug. Heb het dus toch maar gekocht ;>)

Massage is in het shoestring backpackers hostel, een wat alternatieve en enigszins verlopen etablissement. Wel vrolijke kleuren, alternatieve bediening en een knappe koffie caravan. Maar dat doet niets af aan de kwaliteit van de massage. In het tijdslot voor ons is een reisgenote aan de beurt en die komt verheerlijkt terug, zij laat zich ook in Nederland regelmatig masseren, maar was opgetogen over deze behandeling. Na een uurtje op de bank gelegen te hebben, kunnen we dit alleen maar beamen (lees be-amen).

Terug in het hotel nog even aan het zwembad gelegen, wat kaarten voor Bazz, Chris (de chauffeur) en Ewan (de kok) ingevuld en een fooi in de gezamenlijke enveloppe gestopt. Zij hebben met z’n drieën veel bijgedragen aan deze mooie trip. Bazz met zijn kennis over planten, dieren en vooral vogels, Chris met zijn rustige en zekere rijstijl en Evan die onze buikjes elke keer op een aangename wijze vulde. Je kunt het volgens mij best slechter treffen. Het laatste avondmaal (op een donderdag!!) is aangenaam. Het is een buffetvorm met soep, beef, warthog, vis (heek), groentes, salades en diverse desserts. De heren zijn blij met de enveloppe, maar spreken ook uit dat onze groep prettig voor hun was geweest, stipt op tijd en niet te beroerd om ook de handen uit de mouwen te steken. Voldaan rollen we het bed in.