Van Kaapstad naar de Victoriawatervallen

Wild spotten in Etosha

Etosha is de bestemming, dat gaat serieus gamen worden. Gamen gaat hier niet met de Wii, maar hier wordt daar het spotten (zoeken en bekijken) van wild bedoeld Etosha is een park ter grootte van Nederland zeg maar en het wild wordt daar beschermd. Rit viel wel mee, enige wat bijzonder was is een warthog, zeg maar Pumba.

Lunch wordt genuttigd bij de gate van het park, en daarna rijden we rustig naar de eerste camping, onderweg uitziend naar wild. Bleef bij wat “hertjes”, dus bokken en bokjes als springbok, impala, spiesbok. De camping is erg groot, staan ook diverse Overland trucks zoals wij, veel groepen. Overlanden kan in diverse stijlen, we zien Nomad, die echt alles op record tempo doen en erg basic zijn, tot Fransen die compleet gedekte eettafels met luxe stoelen meezeulen, wij zitten daar tussen in. Er is van alles, maar alles is ook gesloten voor onderhoud, dus geen zwembaden, wel een bar. De campsite heeft een waterplaats voor de dieren, dus na het opzetten van de tent daar meteen naartoe. De wildebeesten komen naar de waterplaats en je kijkt naar een steeds veranderend schouwspel. Olifanten, neushoorn, een gigantische hoeveelheid zebra’s, hyena’s en de onvermijdelijke bokken.

Ivan heeft zijn best gedaan, we eten spiesboksteak van de grill, je moest het wel treffen soms is het vlees zenig en soms lekker mals. Ik heb beiden gehad, vlees is wel smaakvol. De avond wordt doorgebracht bij het water theater.

Dag 2 in Etosha staat in het teken van de gamedrives, we vertrekken bij zonsopgang, achterlijk vroeg op dus. Het is frisjes, maar dat trekt in de loop van de drive wel bij. We hebben echt uitzonderlijk veel mazzel, leeuwen, olifanten, jakhalzen, secretarisvogel, de blauwe kraanvogel (nationaal symbool Zuid-Afrika), en uiteraard zebra’s, ontelbaar. Terug in het camp een lunch en daarna weer naar de waterplaats. Het is een soort van slow tv, maar het veranderd wel telkens.

Middags weer de truck in voor een drive, we komen heel veel springbokken tegen, maar we komen ook een groep leeuwen tegen die een wildebeest aan het verslinden zijn. En weer zebra’s lijkt wel of al het game in deze hoek zit. We moeten ons haasten om voor zonsondergang weer terug in het camp te zijn, te laat komen levert een fikse boete op. We komen enkele minuten voor zonsondergang binnen, Onze kok heeft dit keer een stuk springbok bout geroosterd, dit is sappiger dan het vlees van gisteren. De avond zitten we weer bij ons bushtheater.

Dag 3 in Etosha, we verplaatsen ons van de ene naar de andere kant van het park. Zoals gezegd het park heeft de afmetingen van Nederland, dus het is best een stukje sturen, zeker als er onderweg gestopt wordt voor speciale soorten wild. Midden in het park ligt een groot, opgedroogd, zoutmeer. Dat moet natuurlijk ook bekeken worden. Lunch wordt genuttigd op een campsite in het midden van het park, er is daar wel een zwembad, maar helaas zitten de zwemspullen ver ingepakt. We delen de tijd met naar campsite 3, een oud Duits fort. We kamperen hier op gras, een welkome afwisseling na harde zand en stenen. Ook hier is een zwembadje waar we dan ook meteen na het opzetten van de tent gebruik van maken. Lekker fris!! De waterplaats stelt niet heel veel voor, veel vogels, die ook nog eens achter een rietkraag zitten. Morgen een lange verplaatsing, we zullen dan donker Afrika ingaan.