Van Kaapstad naar de Victoriawatervallen

Diamonds are for ever ??

Vandaag naar het Sperrgebiet, een 26.000 vierkante km groot gebied dat eigenlijk niet toegankelijk is voor particulieren. We hebben deze excursie al in Nederland moeten regelen, men wilde daar zelfs paspoortkopietjes voor hebben. Het is tegenwoordig een nationaal park, maar er werden en worden nog steeds diamanten in gedolven. De diamanten zijn vanuit zee hier terecht gekomen. Diamanten worden gevormd in stollingsgesteente, Kimberliet. In het geval van het Sperrgebiet is er schijnbaar een zone met Kimberliet op de zeebodem vrijgekomen en zijn de diamanten hier uit geĆ«rodeerd.Dit heeft geresulteerd in vrij kleine maar wel zuivere diamanten. Er komen relatief weinig defecten in voor. Kortom geld waard en toen iemand dan ook per ongeluk diamanten vond was het hek van de dam, een echte diamondrush. Overal kleine stukjes land waar iemand het alleenrecht op had, Toen er uiteindelijk een vallei gevonden werd waar de diamanten echt zo voor het oprapen lagen was de naam van dit gebied ook echt gevestigd. De Duitsers vestigden een monopoly, wat naderhand door de Engelsen overgenomen werd. Er ontstonden complete stadjes, er werd infrastructuur gebouwd, allemaal lang (begin 1900) geleden. Nu zijn de ā€œrijkeā€ gebieden uitgeput en wordt het land weer teruggegeven aan de natuur.De excursie gaat naar de oude stadjes, dwars door de woestenij, bergen, rotsen en zandduinen. Deze duinen gaan daar ook gezellig aan de wandel en zo komt het regelmatig voor dat we van de gebaande weg moeten omdat deze tijdelijk door een duin in beslag genomen is.Er is best veel te zien, de gids benoemd plant, dier en plaats en geeft een overzicht van de gebeurtenissen en technieken bij deze winning. We zien oude waterbronnen, dit water werd met een smalspoor naar de kust en vandaar via een kustspoor naar de diverse nederzettingen getransporteerd, we zien oude stadjes, sommige nog met huizen, sommige met alleen de fundamenten, Als de winning ergens anders heen ging verhuisden de huizen ook. Leuk detail we komen diverse kegelbanen tegen. Schooltjes en zelfs een Bahn Hoff. Een mooie excursie die de gehele dag duurt. We sluiten af met een bezoek aan een Arch aan de kust, deze wordt echter door mist omhuld. Desondanks beklimmen we deze om een blik op de kolkende zee onder ons te werpen. Daarna tijd om terug te gaan, meer dan 100 kilometer over dirtroads. De zon brandt en ik hou de ogen niet langer open en dut lekker in. We melden ons af bij de bewaking en worden weer bij het hotel afgezet.

Wederom lekker douchen en daarna met de bus naar een ander hotel waar een buffet staat te wachten, verse vis en mosselen, roast lam band beef, en de specialiteit tong (en dus niet de vis) Voorlopig laatste nacht in een echt bed, we gaan 3 nachten de outback in