Van Kaapstad naar de Victoriawatervallen

Truck on the road

Het giet on. Vandaag voor het eerst in de truck, koffers worden ingepakt en we vertrekken uit Capetown richting Cederbergen. De weg leidt langs allerlei boerderijen, wat ook opvalt is het werk aan de weg, er wordt driftig gebouwd. De truck schiet lekker op over het asfalt. Op enig moment een stop bij een tankstation, we hebben een rendevouz met een andere truck, er wordt een extra koelbox overgeladen. Volgens Bazz, onze reisbegeleider kan je daar nooit genoeg van hebben. De tijd wordt ook gebruikt om een wijntje in te slaan. Een beetje vreemd daar Cederbergen een wijngebied is. Het kampement heeft echter geen winkel of zo, we zijn daar op ons zelf aangewezen. Aan het asfalt komt een eind en we slaan af richting de bergen, al vlot gaan we een rivier over, of een droge beding waar soms een rivier loopt. Dat stukje doen we lopend, je moet ergens beginnen met het ruiken aan de outback. We stappen vlot weer in en hebben een schitterende reis via bergpassen en valleien.

Uiteindelijk bereiken we een soort van huisjespark, huisjes met namen als Jupiter en Uitrus. De truck wordt geparkeerd, de huisjes ingedeeld en daarna een briefing over de reis. Daarna een wandeling richting Maalgat, een riviertje en wat watervalletjes. De naam Maalgat komt van raadselachtige ronde gaten in de rotsen. Deze zijn ontstaan door water dat deze gaten langzaam uitgesleten heeft. Daarna terug, op tijd voor het avondmaal, deze wordt ter plekke door onze kok bereid. De man kan dit keer een keuken in een huisje gebruiken, en pakt dus uit. Menu, Pompoensoep, rozemarijn-aardappeltjes met gesauteerde groenten, kippenkluiven, sausje. Voldaan doen we onze afwas en gaan daarna om het kampvuur zitten. De Afrikaanse sterrenhemel onthult zich in alle hevigheid. We zoeken tevergeefs naar bekende vormen, Bazz wijst ons op constellaties als Orion en Zuiderkruis, de Schorpioen. De Melkweg is groots en vreselijk duidelijk te zien, er zijn zelfs twee andere sterren hopen te zien in het zuiden. We blijven nog een tijdje bij het kampvuur hangen en zijn uiteindelijk een van de laatsten die hun bed gaan opzoeken

Het is een koude nacht. Het huisje Uitrus heeft geen verwarming, maar het dekbed is op zijn taak berekend.

De volgende dag is het vroeg op, Bazz heeft een wandeling bij Lot's vrouw uitgestippeld, het is s'ochtends koel ,maar al snel wint de zon aan sterkte. Mooie rotsformaties, balancerende stenen en fijnbos, een specifiek soort begroeiing die alleen in SA voorkomt en op een wereld erfgoedlijst staat.

Daarna naar een plaats met rotsschilderingen van de Han en heel grillige rotsformaties. De zon is lekker en de stilte bij vlagen overweldigend.Terug voor een lunch en dan door naar een wijnproeverij. Cederbergen is/heeft een gerenommeerd wijnhuis, we proeven daar een achttal wijnen. En nemen een wijntje mee voor bij het kampvuur. Cederbergen heeft ook een bierbrouwerij, de productie is erg beperkt, maar men heeft nog een die hebben een IPA staan en die nemen we dus ook mee.

Avond eten wederom uit de keuken van het huisje, goulash, rijst en lemoncake als toetje. Daarna weer gezellig om het kampvuur.

Morgen vertrekken we naar Oranjerivier, Namibië, alwaar we voor het eerst in een tentje gaan slapen.