Van Kaapstad naar de Victoriawatervallen

De geocache en onze eerste dag in Capetown

Heel vervelend. de verslagjes zien er in Notepad vrij normaal uit, maar bij knip en plakken naar de log komen er allemaal witregels bij. Heb de juiste instelling om die weg te krijgen nog niet gevonden. Tot zover ongemakkelijk lezen.... De luiken gaan langzaam open bij me. Ik hoor buiten wat geluiden, de markt wordt opgebouwd, allemaal stalletjes met zooi die je echt mee dient te nemen als je hier op vakantie geweest bent.Wij houden ons nog even in, eerst maar eens douchen en aankleden.Vervolg is ontbijt, en dat ziet er goed uit, de vleeswaren bekoren me niet echt, maar de warme gerechten wel.

Stap daarna is voor Jeroen.Jeroen is afgelopen weekend thuis geweest en had een travelbug bij zicht die in een andere cache gestopt moest worden.Nu hoor ik iedereen zeggen: waar heeft Vonk het nu weer over. Geocaching is een wereldwijde activiteit, zeg een spoorzoeken op stereoiden. Caches zijn "containers" waar een notitie boekje, een code of een (travel)bug in ligt. De bedoeling is om de cache te vinden aan de hand van aanwijzingen, dit kunnen coördinaten zijn, de coördinaten kunnen in een puzzel zitten, men kan het zo gek maken als men wil, er zitten zelfs caches onder water.In de cache een code of logboekje zodat er bewijs is dat je hem gevonden hebt.In de cache snoepjes of andere goodies, die uit geruild worden. Travelbugs zijn een soort van munten die van cache naar cache reizen, ze hebben een code en je kunt ze via Internet volgen. Jeroen had dus een travelbug mee en die moest naar Afrika......Locatie was niet moeilijk en zo'n kilometer van ons hotel.

Maar voordat we daarheen zouden gaan eerst maar eens Kaapstad verkennen, en dat gaat in een vreemde stad het best via de hop-on hop-off bus. Het kantoor zit om de hoek van het hotel, dus kaartjes gekocht en hop-on.De bus gaat in de richting van de cache en ik kijk via een app op mijn telefoon hoe dicht we in de buurt komen.

WE KOMEN ER GEWOON LANGS EN DE STOP IS NAAST DE CACHE. Maar koelbloedig als we zijn doen we eerst de toer, we zien en leren een hoop van Kaapstad en zijn geschiedenis. Mooie oude gebouwen en parken, maar ook schrijnende monumenten als District 6, een complete "woonwijk" die in het kader van de apartheid met de grond gelijk gemaakt is en nu als braak terrein blijft getuigen van deze rare tijd. Na een rondje gemaakt te hebben stappen we uit in de buurt van de cache.Het is een erg simpele, is tenslotte ook niet onze hobby, de bewaking bij de universiteit waar deze ligt vraagt al: "are you looking for the box?" De box ligt in het hokje van de bewaking en wordt ons overhandigt, het enige wat nu nog moet gebeuren is het openen van de box. De code staat in de website van deze cache. Travelbug achtergelaten en enkele andere meegenomen zodat die in Europa uitgezet kunnen worden.

We lopen via The Company garden terug, doen een drankje en stappen op de volgende bus. Deze brengt ons in de buitenwijken, we rijden om de tafelberg heen zeg maar. Het is een rijk land met veel tegenstellingen. In sommige buitenwijken villa's met bewaking, in andere blikken huisjes.Krotten naast maneges. Thuislozen naast dure condo's Na zo'n drie uur zijn we weer op onze uitgangspositie. Tijd voor een biertje.

Op Longstreet zit een gerenommeerde bierhut. We genieten daar van wat eten, een taster met hoppige bieren en een IPA.

De dag zit er zo'n beetje op, nog even naar het hotel en dan wat eten bij een Ethiopisch restaurant. Eten wordt opgediend zonder bestek, het is de bedoeling om het eten met een strookje pannenkoek op te pakken en zo te eten. Het is er smakelijk, de omgeving staat vol met leuke spullenboel, boeken, camera's, oude boeken en kunstvoorwerpen.

Na het eten terug naar het hotel, er zijn nogal wat bedelaars en die zijn vrij lastig af te schudden.

Morgen weer een dag..